Home => Laatste nieuws => Seizoen 2017 MTM => Lausitzring

Lausitzring

Scott vecht voor zijn positie in het klassement met vastberadenheid en focus tijdens de eerste, en misschien wel laatste WSS300 race op dit mooie circuit.


“Er gebeuren tijdens de kwalificatie soms rare dingen,” zegt Deroue. “De Honda’s en Yamaha’s hebben standaard meer vermogen dan mijn Kawa en daarom is er een restrictie ingevoerd op de toerentallen die ze mogen draaien. Hoe dat gecontroleerd wordt, weet ik niet.” Een uitspraak die aangeeft dat de teams alles op alles zetten in deze felbevochten klasse om voordeel te behalen t.o.v. de concurrentie. Dat dit altijd tegen de limieten van de reglementen aan gebeurt, lijkt een vanzelfsprekendheid.

Scott: “We hebben onze eerder toegepaste strategie van rijden met een erg lange wielbasis volledig omgegooid. We gaan nu voor een zo kort mogelijke wielbasis en hebben zelfs enkele aanpassingen aan de achterbrug gemaakt om de motor zo kort mogelijk te maken. Nu is het maar hopen dat dit werkt, want buiten de warm-up ronde is er geen tijd om het uit te testen.”

Na de race, waarin Scott als 5e over de finish kwam: “Tijdens de eerste ronden ging het geweldig. De start was goed, de motor voelde goed aan en toen ik op kop kwam, voelde het alsof ik kon wegrijden. Daarna ging het echter iets minder, vermoedelijk omdat de motor iets te warm werd en dus wat vermogen moest inleveren. Spijtig, al geeft dit wel goede perspectieven voor de volgende races. Het blijft uiteraard wel zuur dat ik nu mijn leiderspositie in het klassement kwijt ben.”

Na de race horen we dat Scott gediskwalificeerd zal worden wegens het rijden met een niet-gehomologeerde achterbrug.

We quoten hier even Arno Jaspers van Maxxmoto, die zijn visie op de feiten geeft: “Ik ontdek via de Duitse website Speedweek het bericht dat Scott Deroue gediskwalificeerd werd na de technische controle. De journalist in kwestie schrijft dat Scott rondreed met een niet gehomologeerde achterbrug, al weet ik wel beter. Er werd namelijk een beetje materiaal weggeslepen aan de standaard achterbrug om een kortere wielbasis mogelijk te maken. Valsgespeeld? Ik weet het zo niet. Dit soort ‘truken van de foor’ staan niet beschreven in het reglement en worden door alle teams toegepast om toch net dat kleine verschilletje te maken met de concurrentie. Ik twijfel er niet aan dat het voor Scott en het team een bittere pil is, al hoop ik dat het ook extra motivatie is om hard te knallen in Portimao van 15-17 september tijdens de volgende manche.”

Chris Taylor crashte uit de superpole waardoor hij zijn kans verspeelde op een goede startpositie. Vanop de 21e plaats op de grid zou het een moeilijke opgave worden zich naar voren te vechten.

Chris kwam uiteindelijk als 17e over de finish, maar zou achteraf ook gediskwalificeerd worden om de zelfde reden als Scott.

Chris schijft: “I learned a lot and I’m more determined than ever for the next race in Portugal thanks to everybody helping and supporting me and to my team for the continued hard work!”

Check Also

Motul Italian Round

In een moeilijk weekend voor onze beide MTM – HS Racing team piloten, behoudt Scott Deroue …

Geef een reactie